Verkeerslichten en doorstroming

geplaatst in: Geen categorie | 0

Elke Hulshoutenaar wordt geconfronteerd met de nieuwe ingrepen op de Grote Baan. Daarom wil ik uitleg geven hoe deze maatregelen tot stand kwamen.

 

De verkeerslichten, waarom staan ze er eigenlijk?

De verkeerslichten verschenen in het straatbeeld eind jaren 80. Ze werden gezet omdat vrachtwagens elkaar op de hoek Kerkstraat/grote baan en de hoek Booischotseweg/grote baan niet konden passeren. Ze blokkeerden zo het hele kruispunt.

Er werd toen een cyclus ingevoerd met 3 fasen: groen voor kerkstraat / groen Grote baan (beide richtingen) / groen booischotse weg. Toen de vrachtwagens moeilijk konden indraaien van de Grote Baan in de Kerkstraat werd de 4 fasen ingevoerd. De Grote baan kreeg slechts in 1 richting tegelijk groen. Zo heeft het systeem 20 jaar gedraaid.

Na al die jaren was het dus hoog tijd om het hele systeem eens terug onder de loep te nemen. Het grote nadeel was de hoge wachttijd: 210 seconden of 3 minuten en half. Een tweede euvel was de stroefheid van het systeem. Tijdens de spits, buiten de spits en s’nachts was het steeds hetzelfde regime. En dan is er natuurlijk het feit dat het verkeer sterk is toegenomen in die 20 jaar.

Het gemakkelijkste was natuurlijk om er stilletjes af te blijven. De mensen waren het immers gewoon. Maar om niets te doen, wordt ik niet betaald.

 

Het maken van een Zwitserse klok.

Met de nieuwe regeling willen we beter inspelen op het moment van de dag en het verkeer dat zich aanbied.We hebben op dit moment 4 verschillende regimes draaien: een ochtend, avond, nacht en dalurensysteem. Met het ochtend en avond regime volgen we de grote verkeersstromen. Uit meting blijkt de grote massa zich te verplaatsen van Hulshout richting Heist. S’avond zien we de omgekeerde beweging.

Voor de nacht is er nu een regime dat reageert op het verkeer dat zich aanbiedt. Zonder verkeer staat nu alles op rood en hebben de fietsers en voetgangers groen. Zeer recent werd dit regime nog bijgeschaafd om de wachttijden nog terug te dringen.

Het hele gebeuren wordt zeer frequent nog bijgeschaaft, met een seconde extra hier of een een seconde minder daar, om een optimale werking te krijgen.

Dit zijn de efficiëntie winsten ten aanzien van het oude systeem. We vergelijken het aantal behandelde auto’s per minuut:

Ochtendregime: + 24%

Dalurenregime: + 17%

 

Laat een reactie achter